На запитання, що таке картинг, можна почути безліч різноманітних відповідей.
Для когось - розвага, спосіб відпочити й отримати заряд емоцій. Для інших - спорт і спосіб реалізувати свій професіоналізм, домогтися успіху. Для третіх - шлях у світ автоперегонів. А головне, обираючи будь-яку відповідь, не помилитеся.
Картинг допомагає розслабитися і зарядитися адреналіном, вирощує топових гонщиків і дає можливість любителям відчути швидкість і драйв справжніх перегонів.
Можливість просто покататися і спробувати себе на трасі є у кожного охочого. Головне, дістатися до треку, де можна взяти прокатний карт і спорядження для свого першого заїзду. А щоб не губитися, підготуватися варто заздалегідь. Почніть з теорії, порад досвідчених пілотів, які дуже допоможуть на практиці.
Що потрібно знати про картинг, перший раз сідаючи за кермо
Не поспішайте. Зважений і ґрунтовний підхід допоможе не губитися на трасі, домогтися максимальної швидкості, а значить - задоволення від поїздки. Перед першим заїздом варто озирнутися:
- вивчити трек (нерівності, повороти);
- подивитися, як їздять на картингу досвідчені пілоти.
Такий підхід допоможе визначити оптимальну траєкторію, побачити складні для проходження місця. Зверніть увагу, як пілоти на треку керують картами в поворотах. Постарайтеся зрозуміти, як краще входити у вигини траси, щоб проходити їх із максимальною швидкістю. Тут правило просте - що прямішу траєкторію обирає гонщик, то менше машина втрачає швидкість.
Поспілкуйтеся з працівниками картодрому - маршалами. Вони, як правило, знають трек не один рік, і обов'язково допоможуть новачкові порадою, підберуть відповідний карт.
Спорядження. Головне правило у виборі комбінезона, шолома і взуття - все це має підходити за розміром, не сковувати рухи і не заважати гонщику. Вибір коректного розміру важливий не тільки для зручності, а й для безпеки.
Гальмо не менш важливе, ніж «газ». Саме від умілого гальмування залежить ефективність їзди. Варто пам'ятати, що їздити на карті - зовсім не те саме, що на автомобілі. Не розібравшись у відмінностях і не зрозумівши, як керують картингом, неможливо уникнути безлічі помилок на трасі.
Коли їдете на карті, тримати «газ» потрібно до останнього моменту, не скидаючи швидкість. Гальмування ж має бути жорстким (практично до блокування коліс), при цьому повернувши кермо в бік повороту. Передні колеса карта, як правило, не оснащені гальмами. Вони починають ковзати по поверхні траси, тим самим посилюючи ефект гальмування до 20%. Саме цього професіонали радять навчитися новачкам насамперед.
Траєкторія. Ось тут і знадобляться спостереження за гонщиками. Вибравши найшвидшого пілота на треку, зверніть увагу, як він входить і виходить із поворотів. Це ціле мистецтво в картингу. Саме від навичок визначення оптимальної траєкторії залежить швидкість їзди і час проходження кола.
Основна порада профі: розглядати кожен поворот у контексті всієї траси. Кожен вигин може бути частиною комбінації. Це потрібно враховувати, щоб не тільки правильно виходити з першого, а й максимально ефективно входити в наступний. Проходження кількох нерівностей, розташованих поспіль, може сильно відрізнятися від правил проїзду одного повороту.
Традиційні рекомендації такі:
- поворот на 90 градусів - вхід за зовнішньою траєкторією, щодо осі траси, відхід всередину і вихід назовні;
- розворот (180 градусів) - вхід зовні, всередину і повний газ у вершині вигину.
Про тонкощі проходження поворотів у картингу читайте нашу статтю «Як проходити повороти в картингу», присвячену цьому питанню.
Як керувати картингом без помилок
Найпоширеніші помилки початківців:
- неправильне положення рук на кермі;
- м'яке гальмування;
- дуже ранній вхід у поворот і використання не всієї ширини траси;
- агресивний стиль водіння;
- недостатньо далекий огляд траси;
- спроби поступатися дорогою іншим картам.
Карт, на відміну від звичайних автомобілів, вкрай чутливий до кожного руху керма. Руки на ньому потрібно тримати на 3 і 9 годин. При цьому ні на мить не можна відривати їх. Так карт завжди перебуває під контролем, а пілот може миттєво реагувати на будь-яку ситуацію.
Занадто м'яке гальмування при входженні в нерівності траси призводить до втрати швидкості. Оптимальна методика в картингу така: різко натиснути на педаль гальма майже до блокування коліс, повільно відпускати в міру наближення до апексу повороту.
Якщо в поворотах втрачається швидкість або заносить карт на виході, сильніше сповільнюйтеся перед вигином. При правильному проходженні нерівностей зниження швидкості компенсується розгоном на виході. Для цього потрібно ефективно використовувати геометрію треку. Що ширше гонщик входить у поворот, то пряміша траєкторія карта і то менше втрачається швидкості на проходження вигинів траси.
Плавні й точні рухи в картингу дають змогу пілоту весь час контролювати рух і не втрачати керування. Різкі повороти рульового колеса максимально сприяють заносам.
Однією з найпоширеніших помилок новачків є неправильний вибір ділянки для огляду водієм. Річ у тім, що низьке положення гонщика підвищує відчуття швидкості. Ефект додатково посилюється, якщо новачок дивиться на малу ділянку перед машиною. Неправильно обрана дистанція для огляду призводить до швидкого сенсорного перевантаження. Професіонали рекомендують дивитися «на крок далі». Тобто, якщо карт входить у поворот, пілот має бачити апекс, в апексі - вихід. Так можна не тільки знизити навантаження на органи чуття, а й вчасно приймати рішення, заздалегідь бачити проблеми на трасі, оцінювати траєкторію.
Перша поїздка на карті викликає бурю емоцій. А досвідчені пілоти, які проїжджають повз, можуть погіршити ситуацію. Не варто звертати уваги на них, зосередьтеся на водінні. Вони самі виберуть траєкторію, не зачепивши інших учасників заїзду, і подбають про безпеку.
Ну, ось і все. Готові на старт? Ми чекаємо на вас на нашому картодромі. Час випробувати теорію на практиці.